Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

07/08/2011

ISTANA PALING BESAR DI DUNIA

Walaupun negara ini merupakan antara negara yang terkecil di dunia tetapi harta yang dimiliki negara tersebut memang tidak dapat dinafikan lagi. Brunei Darussalam adalah negara yang dimaksudkan.










       Istana Nurul Iman ialah tempat kediaman rasmi Sultan Brunei yang terletak berdekatan dengan tebing Sungai Brunei. Istana ini merupakan tempat kediaman paling besar di dunia.Perkataan Istana Nurul Iman di ambil dari perkataan Parsi "Astane"  dan Arab "Nur-ol Imaan" yang bermaksud ISTANA CAHAYA IMAN. Arkitek istana ini berasal dari Filipina iaitu Leandro V. Locsin, yang menggabungkan motif seni bina kubah emas dan bumbung berkubah pengaruh echo Brunei Islam dan Melayu.Bahagian dalaman istana ini direka oleh Khuan Chew, Pengetua Pereka KCA Antarabangsa, antara hasil kerjanya termasuk Burj Al Arab di Dubai.Pembinaan yang dikendalikan oleh Ayala International, sebuah firma pembinaan Filipina, dan diselesaikan pada tahun 1984 dengan jumlah kos sekitar AS $ 400 juta USD.

Apabila telah siap, Istana Nurul Iman, menjadi istana kediaman terbesar di dunia dan kediaman keluarga tunggal terbesar yang pernah dibina. Istana ini mengandungi 1788 bilik, termasuk 257 bilik mandi, sebuah dewan bankuet yang boleh diperluaskan untuk menampung sehingga 5,000 tetamu, sebuah masjid yang menampung 1,500 orang. Istana juga merangkumi 110 garaj kereta, kandang kuda berhawa dingin yang menampung 200 ekor polo, dan 5 kolam renang. Secara keseluruhan, Istana Nurul Iman mengandungi 2.152.782 kaki persegi (200,000 m²) ruang lantai. Disebabkan saiz yang besar-besaran, Istana Nurul Iman menggunakan 564 lilin, 51,000 mentol lampu, 44 tangga, dan 18 lif .


Sultan mengambil penonton rasmi di istana. Istana juga digunakan untuk semua negeri fungsi kerajaan Brunei. Di samping itu, istana menempatkan pejabat Perdana Menteri, dan berfungsi sebagai tempat duduk kerajaan Brunei.Selain Bilik Audience dan Negeri, terdapat Dewan Arasy yang digunakan untuk pelbagai majlis-majlis rasmi seperti pengisytiharan Putera Mahkota dan Harijadi tahunan Hanukkah.Walau bagaimanapun, selaras dengan penggunaan utamanya sebagai tempat kediaman peribadi Sultan, terdapat koleksi kereta besar-besaran Sultan, termasuk yang dibuat Ferrari dan Bentleys serta 165 Rolls Royces. 

Istana ini tidak terbuka kepada orang ramai kecuali pada sambutan Hari Raya Aidilfitri apabila istana menerima kira-kira 110,000 pengunjung dalam tempoh tiga hari di mana para tetamu akan menerima hadiah makanan tahunan Islam serta paket hijau yang mengandungi wang untuk kanak-kanak. Istana ini juga dibuka kepada umat Islam sepanjang 10 hari pada bulan Ramadhan untuk Solat Terawikh dan Bertadarus.



Tajuk "istana terbesar di dunia" memang sukar untuk ditentukan, dan begitu banyak kontroversi yang timbul, banyak kumpulan mempunyai pendapat yang berbeza dalam menggunakan standard unik masing-masing untuk menentukan bahawa istana tertentu yang terbesar di dunia. Menggunakan pelbagai ciri-berkhidmat definisi, beberapa istana yang disenaraikan untuk menjadi yang terbesar di dunia antaranya: Istana Nurul Iman, Istana Buckingham , Royal Palace Madrid, Stockholm Palace, The Forbidden City, Istana Versailles, The Winter Palace, Louvre, Palace Prague Castle, dan Romania Parlimen. Bagi dipertimbangkan untuk memegang Guinness World Records, istana yang dimaksudkan mestilah digunakan sebagai tempat kediaman diraja, dan hanya kawasan sebenar gabungan aras dalaman istana (ukuran yang dikenali sebagai ruang lantai) dianggap. Seperti yang diukur dengan piawaian ini, Guinness World Records menganggap Istana Nurul Iman sesuai untuk memegang gelaran sebagai "istana terbesar di dunia."

0 comments:

Post a Comment

Dah Baca? Tinggalkan komen anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
hostgator coupons