Subscribe:

Ads 468x60px

26/08/2011

Tiada Mercun punca raya kurang meriah?

Kebiasaannya musim perayaan mesti dikaitkan dengan pembakaran mercun dan bunga api. Tak kira lah perayaan apa sekali pun. Aidilfitri, Aidiladha, Deepavali, Thaipusam, Bulan Hantu, Tahun Baru Cina dan banyak lagi lah. Tapi paling hangat pembakaran mercun pada Aidilfitri dan Tahun Baru Cina. Seolah-olah dua perayaan ini tidak boleh dipisahkan dengan mercun. 
Bukan setakat orang dewasa je yang menjual bunga api dan mercun ni tapi kanak-kanak pun terllibat sama untuk cari duit raya kononnya. Jika dahulu kerajaan belum mengharamkan pembakaran mercun, memang meriah bunyi dentam dentum. Tak kira dimana-mana pun ada saja cahaya kilauan dari bunga api dan mercun tapi pada masa tu jenis-jenisnya pun belum banyak bukan macam sekarang dah ada macam-macam jenis. Mercun Osama pun ada. Kalau dulu nak tengok bunga api besar-besaran hanya pada malam tahun baru dan merdeka saja tapi kini masa raya pun dah boleh tengok. Siap boleh pilih nak berapa das. Rasanya paling sikit pun 16 dan paling banyak 138. Kalau tak salah lah. Harga mercun sekarang pun dah mantul. Hehehe. Bayangkan kalau satu hari nanti tiada langsung mercun dan bunga api lagi dalam dunia. Mesti aman je tapi kurang cahaya. Di Malaysia dahulu ada kilang mercun terletak di Sungai Buloh, malangnya kilang tersebut telah terbakar dan merupakan kebakaran bangunan paling besar di Malaysia. Selepas kejadian tersebut kerajaan mengharamkan permainan mercun dan bunga api yang melampau. Ada bunga api yang boleh dibakar dan ada yang tak boleh.Selepas kerajaan mengharamkan permainan mercun, semakin banyak bentuk dan nama mercun muncul. Permainannya semakin ganas dan membuatkan pembakarnya pula semakin kreatif untuk modifikasi. Padahal mercun yang telah direka mengeluarkan bunyi yang kuat dan boleh didengar dari jarak yang jauh. Atas keghairahan manusia sendiri, mercun tersebut diubah semakin memakan diri kerana tidak mengikut speksifikasi buatan. Zaman dahulukala, sebelum terciptanya mercun, atuk-atuk kita dulu guna buluh je buat letupan. Masa tu meriam buluh cukup terkenal. Jika kita tengok bentuknya mungkin akan menimbulkan keraguan samada tahan ke meriam tu, tak pecah ke? Pelik juga kan. Jika difikirkan memang akan pecah buluh tu pada zaman dulu tiada pula orang beraya di rumah sakit akibat bermain meriam buluh. Apa-apa sekali pun bagi yang suka dan addict mercun, mainlah dengan selamat semoga dapat beraya dengan gembira. SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

0 comments:

Post a Comment

Dah Baca? Tinggalkan komen anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
hostgator coupons