Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

05/10/2011

Kapal MV Logos: Perpustakaan Terapung Terbesar Dunia








Bagi mereka yang berminat tentang buku, samada membaca ataupun membuat koleksi buku, terdapat sebuah perpustakaan khas yang memenuhi keperluan untuk beristirehat sambil membaca buku. Logos Hope, sebuah kedai terapung terbesar dunia kedai merangkap perpustakaan adalah sebuah kapal yang dimiliki oleh syarikat perkapalan Jerman GBA Kapal eV yang beroperasi di lautan untuk tujuan kebajikan tertentu.

Kapal ini dilancarkan pada tahun 1973 dengan menyediakan perkhidmatan feri di bawah nama Gustav Vasa dan dikendalikan di antara bandar Sweden Malmo dan wilayah Jerman, Travemunde. Selepas berulang-alik di laluan ini - yang kemudiannya dimasukkan ke kawasan Denmark - untuk 10 tahun, kapal itu telah dijual kepada Smyril Line, syarikat perkapalan Faroe Island pada tahun 1983. Dinamakan semula sebagai Norrona, kapal itu telah dijual kepada pemilik yang sedia ada pada tahun 2004, bulan Mac dan kemudiannya dinamakan semula sebagai Logos Hope.


Kapal tersebut menjalani pengubahsuaian senibina yang banyak dan secara menyeluruh bagi mencapai tujuan yang ditetapkan. Antara tahun 2005 dan 2008, dek tambahan dibina, sistem enjin dimodenkan dan banyak kawasan lain yang dirasai yang memerlukan perhatian ditambah. Logos MV Hope akhirnya memulakan operasi secara aktif sebagai kedai buku terapung dan perpustakaan pada bulan Februari 2009.

 Kapal ini didaftarkan di Pelabuhan Scandinavia Kepulauan Faroe mempunyai berat tanpa muatan 12.519 tan manakala berat penuh muatan adalah 6400 tan. Ia mempunyai anak-anak kapal kira-kira 400 ahli terdiri daripada 45 buah negara di seluruh dunia. Ahli-ahli krew kapal MV Logos secara sukarela menyumbang masa dan perkhidmatan mereka ke perpustakaan buku
 Panjang kapal kira-kira 132,50 meter, lebar 21,06 meter dan tinggi 5,22 meter

Ciri-ciri Perpustakaan Buku

Kapal Logos Hope mempunyai lebih daripada 6000 buku dalam koleksi yang boleh dibeli.
Buku-buku termasuk untuk bacaan rekreasi, rujukan profesional, personaliti dan pembangunan individu dan buku-buku mengenai perbezaan budaya global. Di samping mempunyai perpustakaan buku dan kedai, Logos Hope juga menyumbang dengan membantu membina rumah-rumah dan menderma peruntukan-peruntukan yang penting untuk negara-negara yang kurang bernasib baik. Logos kapal MV telah sepanjang tempoh tujuh tahun kewujudannya telah  melawat sekitar 158 negara dan sehingga kini telah memberi manfaat lebih daripada 40 juta orang.

Selain daripada Logos Hope, syarikat perkapalan GBA juga mempunyai tiga buah kapal lain yang beroperasi sebagai perpustakaan buku.

Doulos MV - yang dibeli dalam tahun 1977 telah dijual selepas beroperasi selama lebih dari 21 tahun pada tahun 2010.

Logos II - Ia telah dibeli pada tahun 1988 dan dijual pada tahun 2008, menamatkan 20 tahun perkhidmatan sebagai sebuah perpustakaan buku terapung perdana.
Logos - kapal pertama yang akan dikendalikan oleh syarikat perkapalan amal, mula beroperasi pada tahun 1970 dan dilayari perkhidmatan perpustakaan selama lebih 17 tahun.

0 comments:

Post a Comment

Dah Baca? Tinggalkan komen anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
hostgator coupons