Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

18/02/2012

Keganasan Komunis di Johor


Kisah keganasan dan kekejaman komunis di Tanah Melayu banyak tercatat dalam nota dan buku sejarah. Sebahagiannya sudah lama diketahui umum semetara sebahagian lagi mungkin belum diketahui, terutama mengenai kisah-kisah kecil yang tidak melibatkan mangsa yang ramai.

Walauapapun, cerita-cerita ini perlu diketengahkan kerana daripadanya kita boleh melihat dan menilai siapa sebenarnya kumpulan manusia yang digelar komunis ini. Bukan sedikit kemusnahan yang mereka lakukan samada terhadap nyawa atau harta benda. Dan bukan sedikit mangsa yang terpaksa menderita akibat perbuatan mereka.



Di Johor, dalam tempoh sebelum, semasa dan selepas darurat, pengganas komunis banyak melakukan keganasan terhadap orang awam yang sebahagian besarnya adalah orang Melayu.

BATU PAHAT : MUKIM 6 & 7
Cikgu Jumain dari Kampung Seri Mendapat ditangkap di pasar kampung berdekatan dengan sekolah kebangsaan yang ada sekarang. Orang kampung yang ada di pasar ketika itu nampak Jumain dimasukkan ke dalam guni dan dibawa dari situ. Sehingga hari ini mayatnya tidak ditemui dan tiada siapa tahu di mana kuburnya.

Selain Jumain, beberapa orang lagi antaranya Idau, Sidik, Haji Ahmad dan Raden Berewok menerima nasib yang sama. Selepas itu, seorang demi seorang penduduk kampung hilang tanpa dikesan.

Apabila ketua komunis Melayu yang dikenali sebagai Sahran dari Kampung Parit Tabur belot, rumah-rumah orang Melayu serta kepuk padi di kampung itu dibakar oleh komunis bagi membalas dendam. Dalam kejadian itu, ada penduduk yang sempat menyelamatkan diri dan ada yang terdampar menjadi mayat.

Yang dapat melarikan diri bersembunyi di parit di kebun-kebun getah dengan tidak makan minum selama beberapa hari. Antara yang terselamat ialah Haji Kadri, tetapi anak dan isterinya tidak ditemui.

Pada 11 Mei 1945, apabila Haji Darmo mendengar bunyi tembakan berkali-kali dari arah laut, dia terus mengetuk kentung surau didepan rumahnya. Mendengar bunyi ketukan kentung itu, orang kampung keluar beramai-ramai dan berkumpul di surau.

Pada waktu itu, penduduk hanya berfikir kalau maju mati. Kalau undur pun mati. Jadi penduduk ambil keputusan untuk maju. Tetapi apabila  mendapati kumpulan komunis terlalu ramai, orang kampung yang berkumpul di surau lari menyembunyikan diri di kebun-kebun di sekitar suaru.

Kumpulan komunis cukup ramai, lebih seratus orang termasuk kanak-kanak.. Mereka bersorak-sorak sambil membawa lembing dan senapang. Sambil berjalan, mereka membakar rumah-rumah orang kampung. Apabila kumpulan komunis sudah meninggalkan kampung, orang-orang kampung keluar untuk melihat rumah-rumah yang dibakar.

Sampai sahaja di rumah Haji Kadir, Haji Darmo nampak mayat yang sudah hangus. Lebih kurang tujuh mayat semuanya, termasuk mayat dua wanita yang tersorok di bawah katil besi. Di rumah sebelah pula, mayat seorang orang tua terselit di celah pokok pisang. Di belakang badannya ada kesan tikaman lembing. Di rumah-rumah lain juga terdapat mayat-mayat yang sudah hangus.

Mayat Haji Anuar dijumpai dalam keadaan tertiarap dan agak jauh dari rumahnya. Kemungkinan besar, arwah mati ditembak ketika melarikan diri. Mayat Wak MOr dan Miti Arab mungkin dibunuh ketika sedang menumbuk tepung atau padi.

Tidak jauh dari situ, kelihatan ayat Naib Parit Yaani iaitu Hasan Yaani. Di seberang parit, mayat Wak Dollah  Sajat dengan kakinya termasuk ke dalam mesing pengisar getah.

KOTA TINGGI
Balai Polis Kambau terletak di sebuah mukim terpencil di sebelah utara Sedili dan terdiri daripada tujuh orang anggota Polis.

Pada kira-kira jam 4 pagi 23 Mac 1953, segerombolan pengganas komuis memutuskan talian telefon yang menghubungkan Balai Polis Kambau dengan Ibu Pejabat Polis JOhor Bahru. Apabila ia disedari oleh anggota Polis di balai itu, mereka tahu ia adalah perbuatan khianat yang bertujuan jahat ke atas balai polis berkenaan. salah seorang anggota, dengan dikawal oleh enam anggota lain, memberanikan diri memanjat tiang telefon dan berjaya menyambungnya semula. Sebaik talian disambung mereka menghubungi Ibu Pejabat Polis Johor Bahru untuk mendapatkan bantuan.

Kira-kira 30 minit kemudian, sebuah helikopter yang membawa lapan anggota tentera tiba dan mendarat di hadapan Balai Polis Kambau. Polis dan tentera berjaya mengusir gerombolan pengganas komunis itu dan tiada anggota pasukan keselamatan yang terbunuh dan tercedera.


Pada tahun 1954, pengganas komunis di Kota Tinggi melakukan serangan di estet Guntung Tiga. Mereka meletakkan buluh-buluh runcing sebagai ranjau di sebuah tempat berhampiran kawasan paya dan menjadikan bukit berhampiran sebagai tempat bersembunyi. Dalam serangan selama tiga jam itu, lima annggota polis yang berkawal disitu terkorban dan tujuh luka parah.

Salah seorang anggota polis yang terkorban ialah Sarjan Tahir Zaini yang dibunuh dengan dipukul tengkuknya dengan senapang. Sebelum serangan itu, di estet yang sama pengganas komunis menembak mati seorang pengururs estet berbangsa Jerman. Tindakan mereka adalah untuk melumpuhkan kegiatan ekonomi dalam bidang pertanian dan perlombongan dan seterusnya memaksa warga Eropah meninggalkan Tanah Melayu.

Selain kejadian yang berlaku di estet berkenaan, pengganas komunis juga membakar beberapa ladang getah di Kota Tinggi dan menakik-nakik ratusan pokok getah dengan tujuan melumpuhkan kegiatan ekonomi dan menakut-nakutkan pekerja ladang.

Pada 13 Mac 1955, pengganas komunis menembak mati pengurus Estet Pengerang K.D. Paul ketika beliau melawat Estet Santi, Kota Tinggi. Sama seperti yang berlaku di tempat-tempat lain, pembunuhan K.D.Paul juga bertujuan mensabotaj ekonomi Tanah Melayu dan mengambil peluang daripada ketidakstabilan itu.

Pada bulan September 1951, pengganas komunis menyerang Kampung Baru Mawai dan membunuh empat penduduk kampung. Mereka turut merosakkan alat-alat keselamatan di kawasan berkenaan. Dalam serangan itu, harta benda di kampung berkenaan rosak termasuk pagar berduri sepanjang 50 rantai.

Seorang inspektor polis, Ibrahim Duhadi ditembak mati oleh pengganas komunis di Jalan Mawai ketika beliau dalam perjalanan ke Mawai Baru. Tempat kejadian dikelilingi oleh hutan.

Kejadian pengganas komunis menyerang hendap kerap berlaku pada waktu itu. Di Kota Tinggi, salah seorang yang pernah diserang hendap ialah Mustaffa Abu Bakar. Ketika itu dia dalam perjalanan menaiki teksi ke Mersing. Di pertengahan jalan dia ditahan oleh segerombolan komunis yang mengacukan pistol kepadanya untuk meminta makanan. Bagaimanapun, Mustaffa terselamat apabila pengganas komunis mendapati dia memang tidak membawa makanan.

Pada tahun 1954, seorang anggota Polis bernama Koperal Mat ditembak oleh pengganas komunis ketika dalam perjalanan mengiringi polis untuk mengambil makanan di Linggiu. Bagaimanapun, Koperal Mat hanya mengalami cedera ringan.

Dalam tempoh peralihan kuasa iaitu antara pengunduran tentera Jepun dan kedatangan Inggeris, berlaku kekosongan pemerintahan selama seminggu. Di Kota Tinggi, ketua komunis di situ iaitu Lok Heng dikatakan mengambil alih pemerintahan daerah itu dalam tempoh berkenaan.

Ketika itu, komunis banyak melakukan kekejaman khususnya terhadap orang Melayu termasuk merendam mangsa dalam kolam najis.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
hostgator coupons