Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

21/08/2011

Isu speaker di waktu subuh

Kartun sindiran 21/8/2011 yang menyebut tentang isu penggunaan speaker di waktu Subuh. Kenapa isu ini dibangkitkan padahal sebelum ini tiada pertikaian dan sepatutnya tidak perlu dipertikaikan langsung kerana telah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia bahawa Agama Islam adalah agama persekutuan. Lebih menyayat dan menyedihkan orang Islam sendiri ada yang menyokong supaya speaker tidak digunakan ketika waktu Subuh.

Terdapat kisah benar di sebalik isu speaker waktu subuh. Seorang mualaf terpegun dengan Islam apabila ketika sebelum Islam beliau menjadikan azan Subuh sebagai jam locengnya untuk bangun pagi. Sepanjang 2 tahun beliau mendengar azan Subuh di waktu pagi dan akhirnya mendapat hidayah untuk memeluk Islam pada tahun 2004. Pada tahun 2010, beliau telah di anugerahkan tokoh saudara baru peringkat daerah dan tahun 2010 juga beliau dianugerahkan johan Qariah peringkat Kebangsaan kategori Saudara Baru Millineum.

Ini menunjukkan bahawa azan subuh bukan isu yang sepatutnya perlu dibangkitkan oleh golongan kiasu. Tidak perlu juga dipolitikkan bagi menarik dan membangkitkan kemarahan masyarakat Islam. 

0 comments:

Post a Comment

Dah Baca? Tinggalkan komen anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
hostgator coupons