Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

18/08/2011

Ketamadunan Melayu

1. Melayu ada tamadun, tetapi telah dipadamkan dari catatan sejarah oleh penjajah. Jika tamadun Rom diiktiraf, kenapa tamadun Melayu tidak diiktiraf? Ini adalah konspirasi.

2. Tanah Melayu ada tamadun sebagaimana Malaysia, iaitu tamadun yang ditiru pada zaman semasa.

3. Islam disebarkan oleh keturunan Rasulullah sendiri iaitu wali songo dan para ulama yang mengikuti kapal pelayaran.

4. Islam telah sampai seawal abad ke-10 di Tanah Melayu dan bukan abad ke-14.

5. Kemungkinan bangsa Melayu berasal dari Kemboja dan ada kemungkinan juga dari keturunan anak Nabi Yaakob serta pengikutnya yang berhijrah ke Nusantara.

6. Parameswara memeluk Islam setelah datang Melaka kerana keadaan sudah pun Islam ketika itu. Paramewara hanya memajukan Melaka yang kebetulan ketika itu Melaka tidak mempunyai pentadbiran berpusat walaupun sudah ada pelabuhan.

7. Sejarah Malaysia perlu dikaji dari negeri Kedah dan bukan dari negeri Melaka. Kedah sering diserang oleh siam, ini membuktikan kerajaan Kedah ialah kerajaan yang kaya (ufti sebagai kedamaian diberikan kepada siam). Sesebuah negara yang kaya pasti negara yang bertamadun. Namun, kedah tidak membangunkan teknologi perang dan tentera sebagaimana Parameswara membangunkan sektor ketenteraan berdasarkan ilmu dan pengalamannya ketika di Srivijaya yang diserang Majapahit.

0 comments:

Post a Comment

Dah Baca? Tinggalkan komen anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
hostgator coupons