Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

18/08/2011

Rumpun Bangsa Melayu

Konsep Rumpun Bangsa Melayu atau Bangsa Melayu dicadangkan oleh ahli sains Jerman Johann Friedrich Blumenbach (1752–1840), dan diklasifikasikan olehnya sebagai bangsa perang.Sejak Blumenbach, banyak ahli antropologi telah menolak teori lima bangsanya, memetikkan kerumitan mengklasifikasi bangsa yang besar. Meskipun, istilah Melayu masih sering digunakan dalam konteks ini, dan ia adalah asas untuk pengenalan Melayu dalam negara Malaysia. Konsep "bangsa Melayu" berlainan dengan kumpulan etnik Melayu yang berpusat di keliling Malaysia dan sebahagian dari pulau Sumatra di Indonesia.

Istilah bangsa Malay telah pada umumnya digunakan pada abad ke-19 dan awal abad ke-20. Puak-puak ini menduduki sebuah kawasan dikuasai oleh puak Austronesia.Bangsa Melayu dianggap sebagai subbangsa bangsa Mongoloid.

Dalam 1775 doctoral dissertation berjudul De generis humani varietate nativa (On the Natural Varieties of Mankind), Blumenbach menggaris bentuk empat bangsa manusia utama mengikut warna kulit, iaitu Caucasian (putih), Ethiopian (black), Orang Asli Amerika (merah), dan Mongolia (kuning).

Pada 1795, Blumenbach menambahkan suatu bangsa bergelar 'Melayu' yang dia anggapkan suatu subkategori bangsa Ethiopia dan Mongoloid. Rumpun bangsa Melayu adalah mereka yang "berkulit perang, dari zaitun dan mahogani jelas kepada bunga cengkih yang tergelap atau buah berangan perang." Blumenbach menjelaskan istilah "Melayu" untuk memasuki pendudukan asli Marianas, Filipina, Maluku, Sunda, Indochina, dan juga Pulau Pasifik seperti orang Tahiti. Dia menganggapkan sebuah tengkorak Tahiti dia telah menerima sebagai pautan yang hilang; menunjukkan pemindahan di antara bangsa "asas", bangsa Caucasian, dan bangsa "merosot", Negroid.



Blumenbach menulis:

    "Kepelbagaian Melayu. Berkulit warna kuning keperang-perangan; rambut hitam, lembut, keriting, tebal dan banyak; kepala secara sederhana sempit; dahi sedikit bonjol; hidung penuh, lebar, seperti ianya berbaur, hujung tebal, mulut besar. Dagu bahagian atas agak prominent dengan sebahagian dari muka apabila dilihat di profil, cuku jelas dan berbeza dari satu sama lain. Jenis terakhir ini termasuk penduduk pulau-pulau Lautan Pasifik, bersama denga penduduk Marianne, Filipina, Maluku dan Kepulauan Sunda, dan Tanah Melayu. Saya ingin menggelarnya Melayu, oleh kerana kebanyakan manusia jenis ini, terutamanya mereka yang mendiami kepalauan Hindia berhampiran dengan semenanjung Melaka, dan juga the Sandwich, the Society, the Friendly Islanders, dan juga orang Malambi dari Madagascar bawah ke penduduk Pulau Easter, gunakan idiom Melayu."

Pengaruh Penjajahan
Pandangan pada Melayu dipegang oleh Thomas Stamford Raffles mempunyai pengaruh yang agak besar pada penutur Inggeris, berlama hingga hari ini. Dia mungkin adalah suara terpenting yang mengalakkan gagasan sebuah bangsa atau negara 'Melayu', tidak terhad pada kumpulan etnik Melayu, tetapi memeluk bangsa-bangsa yang besar tetapi bahagian tidak khusus kepulauan Asia Tenggara. Raffles membentukkan suatu visi orang Melayu sebagai 'negara' asas bahasa, berbarisan dengan pandangan gerakan Romantic Inggeris pada waktu itu, dan pada 1809 mengirimkan sebuah karangan sastera pada topik pada Masyarakat Asia. Selepas dia mounted suatu ekspedisi ke bekas tempat duduk diraja Minangkabau di Pagaruyung, dia mengumumkan bahawa ia adalah 'sumber kuasa itu, asal-usul negara itu, sangat berselerak luas di sepanjang Kepulauan Timur’. Dalam tulisan-tulisan kemudian dia memindahkan orang Melayu dari sebuah negara ke sebuah bangsa.

Konteks Malaysia
Rencana utama: Melayu Malaysia dan Artikel 160 Perlembagaan Malaysia

Di Malaysia, banci-banci kolonial awal memisahkan kumpulan etnik, seperti "orang Melayu, Boyan, Aceh, Jawa, Bugis, Manila (Filipina) dan Siam". Banci 1891 menggabungkan kumpulan-kumpulan etnik ini ke dalam kategori kaum digunakan di Malaysia moden - orang Cina, ‘orang Tamil dan orang asli lain India’, dan ‘orang Melayu dan penduduk asli Kepulauan’. Ini berasaskan pada pandangan orang Eropan pada masa itu bahawa bangsa itu adalah biologi asas kategori sains. Untuk banci 1901, kerajaan menasihatkan perkataan "bangsa" harus menggantikan "warga negara" di mana ia bermuncul.
Selepas suatu jangka masa generasi diklasifikasikan ke dalam kumpulan-kumpulan ini, pengenalan individu membentukkan di keliling konsep rumpun bangsa Melayu. Untuk generasi muda pada suatu bangsa, mereka melihat ini sebagai memberikan kesatuan dan perpaduan terhadap kuasa kolonial, dan pendatang bukan Melayu. Negara Melaysia kemudian dibentukkan dengan bangsa Melayu menjadi kedudukan berpusat dan mentakrif dalam negara itu.

Konteks Filipina
Di Filipina, banyak Filipina menganggap istilah "Melayu" merujukkan pada penduduk asli negara dan juga penduduk negara jiran seperti Indonesia, Malaysia, Singapura. Tanggapan salah ini adalah sebahagiannya oleh kerana ahli antropologi Amerika H. Otley Beyer yang bercadangkan bahawa orang Filipina adalah sebenarnya orang Melayu yang berhijrah dari Malaysia dan Indonesia. Istilah ini dalam gilirannya disebarluas oleh para sejarawan Filipina dan masi diajari dalam banyak sekolah. Meskipun, konsensus yang ketara di kalangan ahli antropologi sezaman, ahli arkeologi, dan ahli bahasa sebenarnya mencadangkan yang terbalik; iaitu bahawa nenek moyang orang Austronesia Malaysia dan Indonesia telah terdahulunya berhijrah ke arah selatan dan barat dari Filipina sewaktu zaman prasejarah dari tempat asalnya di Taiwan.

Konteks Amerika Syarikat
Di Amerika Syarikat, klasifikasi "bangsa Melayu" telah diperkenalkan dalam abad keduapuluh ke dalam undang-undang anti-percampuran bangsa di berbilangan negeri AS. Undang-undang anti-percampuran bangsa adalah undang-undang negara yang melarang perkahwinan di antara Eropah Amerika dan Afrika Amerika dan dalam sesetengah negeri juga orang bukan berkulit putih. Slepeas para pendatang Filipia, undang-undang wujud ini telah dipinda dalam berbilangan negara barat untuk melarang perkahwinan di antara orang bangsa Caucasian dan Filipina, yang dilantik sebagai anggota-anggota bangsa Melayu, dan sebilangan negeri-negeri Selatan committed dengan pengasingan perkauman berikut sesuai. Akhitnya 9 negeri (Arizona, California, Georgia, Maryland, Nevada, Dakota Selatan, Utah, Virginia, dan Wyoming) secara jelas melarang perkahwinan di antara bangsa Caucasian dan Asia.
Banyak undang-undang anti-miscegenation akhirnya dimansuhkan selepas Perang Dunia Kedua, bermula dengan California pada 1948. Pada 1967, kesemua larangan peninggalan terhadap perkahwinan antarabangsa diputuskan tidak berpelembagaan oleh Mahkamah tinggi Amerika Syarikat dalam Loving v. Virginia dan oleh itu dimansuhkan.

0 comments:

Post a Comment

Dah Baca? Tinggalkan komen anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
hostgator coupons