Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

18/08/2011

Pizza hut berasal dari Itali?


Menu tambahan sempena ramadhan
Pizza Hut antara makanana fast food yang terkenal bukan sahaja di kalangan orang dewasa tetapi kanak-kanak pun dah tau namanya..Jikalau dulu iklan yang dipaparkan di kaca televisyen melibatkan penggunaan sistem penghantaran @ delivery. 7552525 nombor yang tidak asing lagi ketika iklan ini di tayangkan dimainkan..sampai kanak-kanak pun dah hafal nombor tersebut.

Mari kita selidik asal usul makanan ini. Biasanya kita dengar pizza hut berasal dari Itali tapi percaya tak kalau dikatakan makanan ini tidak pernah pun sampai ke negara Itali? Sila baca dengan teliti.

Pizza Hut diasaskan pada 15 Jun 1958 oleh dua orang penuntut kolej, Dan dan Frank Carney di Wichita, Kansas, Amerika Syarikat. Syarikat itu memperoleh kesedaran seluruh negara dalam kempen pengiklanannya yang sulung, iaitu "Putt Putt ke Pizza Hut," yang diperkenalkan dalam televisyen Amerika Syarikat pada tahun 1965. Syarikat itu dibeli oleh PepsiCo pada tahun 1977.

Pizza Hut dijadikan sebagai sebuah syarikat sampingan "Restoran-restoran Sejagat Tricon" ("Tricon Global Restaurants") pada Oktober 1997 dan syarikat induknya kemudian dinamakan Yum! Brands, Inc.. Lambang Pizza Hut yang paling nyata ialah reka bentuk tanda dagangnya yang menonjolkan bumbung restoran berwarna merah yang mencerun ke atas; reka bentuk terkini digunakan mulai dari tahun 1969, dengan pindaan pada tahun 1999.

Peliknya, walaupun Pizza Hut beroperasi di seluruh dunia, ia tidak pernah memasuki pasaran Itali.

Maklumat Lanjut

0 comments:

Post a Comment

Dah Baca? Tinggalkan komen anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
hostgator coupons