Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

11/06/2012

Negara Paling Sedikit Penduduk 2


Negara Vatican City merupakan negara kedua mempunyai penduduk paling sedikit di dunia. Statistik yang dikeluarkan PBB sehingga 12 April 2012 menunjukkan Vatican City di Rome, Itali adalah negara yang diiktiraf sebagai negara merdeka yang paling kecil dan paling sedikit penduduknya di dunia iaitu seramai 460 orang.

Negara ini mempunyai keluasan tanah sebesar 44 hektar. Kawasan yang terletak dalam wilayah Kota Vatican adalah Dataran St Peter, Basilika St Peter dan Istana Apostolik. Wilayah berkenaan dikelilingi satu tembok yang juga sempadan antarabangsa antara Vatican City dengan Itali.

Negara kota ini dibentuk pada tahun 1929 melalui Perjanjian Lateran yang ditandatangani Catero Gaspari yang mewakili pusat pentadbiran gereja roman Katolik dan Benito Mussolini yang mewakili Kerajaan Itali. Vatican City adalah sebuah kota yang terdapat muzium serta taman tinggalan Empayar Rom yang diisytiharkan Taman Warisan Dunia oleh Unicef. Sumber kewangan negara ini adalah berpunca daripada sumbangan yang dikenali sebagai Peter's Pence yang didermakan oleh individu atau syarikat penganut Roman Katolik dari seluruh pelusuk dunia.

Sebahagian pendapatan juga dihasilkan melalui penjualan setem, jualan cenderahati, kutipan muzium, dan hasil penerbitan. Negara ini tidak mempunyai lebuhraya, landasan keretapi atau lapangan terbang. Berikutan ia sebuah negara daratan yang dikelilingi oleh Bandaraya Rome, negara ini bergantung sepenuhnya kepada kemudahan infrastruktur yang disediakan oleh Itali untuk laluan masuk ke Vatican City adalah pusat pentadbiran Gereja Roman Katolik dunia. Ketua negaranya adalah Pope Benedict XVI.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
hostgator coupons